Vluchttijden gewijzigd, waar heb je recht op?

Wijzigingen in vluchttijden komen bijna altijd ongelegen. Gelukkig heb je in bepaalde gevallen recht op compensatie. Wat je rechten zijn, hangt af van wanneer je geïnformeerd bent over de wijziging en de vluchttijden van je nieuwe vlucht.

Lijndienstticket

Heb je een (los) lijndienstticket geboekt, dan hoef je niet zomaar akkoord te gaan met gewijzigde vluchttijden. De meeste maatschappijen behouden zich het recht voor om tijden te wijzigen, maar geven het ticketgeld terug als je een wijziging niet accepteert.
Recht op compensatie

Of je recht hebt op compensatie in geld hangt ervan af hoe lang van tevoren de wijziging is doorgegeven. Op basis van de Europese Verordening mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema, zonder dat ze compensatie hoeven te verlenen.

Vergoeding

Is de wijziging korter dan 14 dagen vóór het oorspronkelijk geplande vertrek bekendgemaakt, dan heb je recht op een vergoeding van €250 tot €600, afhankelijk van de vliegafstand.

Je hebt ook recht op deze vergoeding als je:
1) meer dan 2 uur eerder bent vertrokken of 4 uur later bent aangekomen en tussen 14 en 7 dagen vóór vertrek bent geïnformeerd;
2) meer dan 1 uur eerder bent vertrokken of meer dan 2 uur later bent aangekomen en 7 dagen of korter vóór vertrek bent geïnformeerd.

Bewijs

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet je een bewijs hebben van de oorspronkelijke vluchttijden, zoals een boekingsbevestiging of ticket.
Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

De regels bij een pakketreis of chartervlucht zijn niet anders. Het is hierbij wel van belang dat de informatieplicht ligt bij de luchtvaartmaatschappij en niet bij de reisorganisatie. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de wijziging op tijd heeft doorgegeven aan de reisorganisatie, maar de reisorganisatie niet aan de klant, dan blijft de maatschappij aansprakelijk. Die kan dit wel weer verhalen op de reisorganisatie.