Onvoldoende privacy online

De 6 reisorganisaties die we bekeken nemen het niet allemaal even nauw met online privacy. De privacyvoorwaarden zijn onduidelijk of ze ontbreken. Ook plaatsen veel websites advertentiecookies zonder dat de bezoeker er toestemming voor heeft gegeven. Enkele reisorganisaties hebben dit inmiddels aangepast.

Geen privacystatement

Als je bij een bedrijf persoonsgegevens moet achterlaten, moet dit bedrijf een privacystatement hebben. Hierin staat onder meer welke gegevens worden verzameld en wat het bedrijf met deze gegevens doet. Hoteldeal.nl heeft geen privacystatement. Voordeeluitjes.nl heeft er wel een, maar hierin staat niet wat ze met je gegevens doen.

De consumentenbond heeft de websites hier op aangesproken. Hoteldeal heeft beloofd dit te verbeteren, maar dit is vooralsnog niet gebeurd. Voordeeluitjes heeft niet op onze bevinding gereageerd.

Cookies

Cookies zijn voor websites een manier om bij houden welke pagina’s jij bekijkt. Bijzonder is dat niet alleen de websites zelf cookies plaatsen, op de meeste websites doen ook ‘derde partijen’ dat, bijvoorbeeld Google en Facebook. Ze volgen je bezoek op talloze websites en dat levert hen een schat aan informatie op over je koopgedrag en je interesses.

Maar dit staat op gespannen voet met je privacy. Daarom stelt de zogeheten ‘cookiewet’ dat jij vooraf over deze ‘tracking cookies’ op de hoogte moet worden gebracht. Commerciële tracking cookies die direct en dus zonder jouw toestemming worden geplaatst zijn illegaal.

Adresgegevens invullen: vaak overbodig

Naam, e-mailadres, telefoonnummer van jou en je thuisblijvers: allemaal logisch om in te vullen als je een reis boekt. Maar de reisorganisaties die wij onderzochten vragen ook naar je huisadres. Dat moet je invullen, anders kun je niet boeken. Vroeger was dit nodig. Toen kreeg je de nota en de reisdocumenten per post toegestuurd. Maar dit is al lang achterhaald. Een online boeking is meestal pas definitief na betaling via iDeal of creditcard, en de reisdocumenten ontvang je per e-mail.

Wij vinden dat bedrijven niet meer gegevens moeten vragen dan nodig. Branchevereniging ANVR is dat met ons eens. Soms zijn adresgegevens nodig, bijvoorbeeld als klanten niet het volledige bedrag vooraf betalen. Een reisorganisatie heeft een garantie nodig omdat zij de reis moeten inkopen. Ook bij calamiteiten zijn de adresgegevens handig. Passagiers kunnen dan gemakkelijker getraceerd worden en thuisblijvers inlichten.

De reisorganisaties zelf geven aan dat ze de adresgegevens vragen omdat mensen soms iets extra’s boeken of krijgen dat wordt thuisgestuurd, zoals een stadsgids of een openbaar vervoerkaart. Of omdat mensen soms toch liever de reisdocumenten thuis ontvangen.

Soms zijn adresgegevens dus nuttig, maar niet altijd. Als een reisorganisatie het nodig vindt dat ze worden ingevuld, moeten zij aangeven wat het nut hiervan is. Consumenten kunnen er dan voor kiezen om ze al dan niet in te vullen.